Kahden pitkän historian omaavan yrityksen ja niiden kulttuurien yhdistäminen ei ole ollut ihan helppo asia – ei edes vaikka olemme molemmat Kiilto Familyn tytäryhtiöitä. Etukäteen meitä jännitti, kuinka paljon työtä yhdistymisestä koituisi.
Tehtaan pohjapiirustukset kaivettiin esille ja sähkökuvia tutkittiin, kun mietittiin, mahtuuko kaikki laitteet saman katon alle. Budjetti aiheutti myös päänvaivaa. Isojen koneiden purkamisesta ja siirrosta aiheutuvaa työmäärää ja kustannuksia oli vaikea arvioida etukäteen. Etsittiin sopivia yhteistyökumppaneita ja mietittiin tarvittavia työvaiheita.
Kun uusi pohjapiirustus oli piirretty, sulautumissuunnitelma tehty ja kustannusarvio hyväksytetty hallituksella, oli aika ottaa iso askel. Kahdesta yrityksestä tulisi taas yksi (löydät aiemmat vaiheemme täältä www.intermedius.fi/yritys)
Yhdistymisen myötä tuli ajankohtaiseksi päivittää myös yhteisiä tiloja. Vanha ruokala purettiin ja tilalle rakennettiin uusi keittiö. Yllätyksiltäkään ei vältytty. Ruokalan kattoremontin tarve tuli esille vasta remontin aloittamisen jälkeen. Neuvotteluhuoneen kalusteet uusittiin ja pintoja päivitettiin. Siivousoperaatiossa jokainen nurkka syynättiin ja arvioitiin tavaroiden tarpeellisuutta. Kierrätykseen lähti myös paljon tavaraa.
Olemme rekrytoineet uusia työntekijöitä ja perehdyttäneet vanhoja työntekijöitä uusiin työtehtäviin. Jokainen on päässyt opettelemaan uusia asioita. Olemme hämmästelleet toistemme tuotteita, joutuneet miettimään yhteisiä toimintatapoja ja opetelleet tuntemaan toisiamme. Luonnollisestikaan kaikilla Tampereella työskentelevillä ei ollut mahdollisuutta muuttaa tuotannon mukana Virroille. Tesoman työntekijöille tarjottiin Kiillosta mahdollisuus jatkaa Kiillon Lempäälän tuotannossa ja muutama työntekijä tarttui mahdollisuuteen. Isot kiitokset vielä tässä kohtaa kaikille vanhan Intermediuksen työntekijöille heidän työpanoksestaan.
Fuusio on nyt viimeistä loppusiivousta vaille valmista. Matkalla on opittu paljon. Jonkun verran oli informaatiokatkoksia ja vastuualueet olisi pitänyt pilkkoa vielä pienempiin osiin. Tiedottamista olisi pitänyt vielä tehdä tiheämmin sekä laajemmalle porukalle. Työntekijöiden työnkiertoa ja tiedon jakamista olisi voinut olla vieläkin enemmän.
Onnistuimme kuitenkin hienosti aikataulun suunnittelussa. Myös koko henkilökunta ansaitsee kiitokset sitoutumisesta projektiin. Lisäksi meillä on hyvät yhteistyökumppanit, joiden kanssa on ollut helppo toimia. Säännölliset työmaakokoukset helpottivat tiedon kulkua sekä opettivat paljon korjausrakentamisesta.
Takana on nyt muutama kuukausi uutena Intermedius Oy:nä. Aika näyttää miten hyvin fuusiossa lopulta onnistuttiin. Nythän varsinainen työ vasta alkaa.
Toivotamme kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme hyvää joulun aikaa ja menestystä vuodelle 2023!