Matti Rantala, International Buyer, Ajasto Oy
Ajat muuttuvat, sanotaan, mutta kalenterit pysyvät suosiossa. Esimerkiksi Suomessa kalentereita myydään vuosittain enemmän kuin maassa on asukkaita. Ajaston Matti Rantala kertoo, mikä tekee niistä niin tärkeitä.
Ajasto on kuulunut yli sadan vuoden ajan Suomen johtaviin brändeihin kalentereissa ja muissa paperituotteissa. Ajasto tunnetaan laajasta tuotevalikoimastaan sekä kuluttajille että yritysasiakkaille. Intermedius on toimittanut Ajastolle kansimateriaaleja yli 40 vuoden ajan.
– Yksi vahvuuksistamme on verkostomme, johon kuuluu ammattilaisia ja materiaalintoimittajia, jotka täydentävät toisiaan ja tarjoavat meille ajatuksia jatkuvaan parantamiseen. Tuomme yhteen kevyiden erikoispapereiden valmistajat, kansimateriaalien valmistajat sekä monipuolisen graafisen suunnittelun, prepressin ja tuotanto- ja hankintatiimimme, Ajaston kotimaisia ja kansainvälisiä hankintoja tekevä Matti Rantala toteaa.
Vuodesta 2010 lähtien Ajasto on kuulunut saksalaiseen perheyhtiöön Schneider Groupiin, joka toimii kalentereiden, paperitavaroiden ja toimistotarvikkeiden alalla. Vuonna 1946 perustetulla Schneider Groupilla on merkittävä markkina-asema Saksassa ja kaikkialla Euroopassa. Sen eurooppalaisia brändejä ovat Brunnen, Heyda, Knorr Prandell ja Stewo sekä alueellisia tuotemerkkejä Ajasto Suomessa, Almanacksförlaget Ruotsissa, Almanakkforlaget Norjassa ja Timer Baltiassa.
Vastuullisuus aina keskiössä
Käsitteletkö kalenteriasi huolellisesti? No ei aina, koska se on arkinen työväline, jonka on oltava käsillä koko päivän. Sitä avataan ja suljetaan uudelleen ja uudelleen, heitetään laukkuun ja kaivetaan taas esiin. Voidaan sanoa, että kalenterit elävät vauhdikasta elämää.
– Jotta kalenterit kestäisivät ja näyttäisivät hyvältä pitkään, ne on usein varustettu kestävillä kansilla. Kun tavoitteena on kestävyys ja käytettävyys, parhaat kansilaadut, kuten Intermediuksen Miradur, pysyvät sileinä, tasaisina ja naarmuuntumattomina pitkään, Matti Rantala kuvailee.
– Pohjoismainen ilmasto on toinen tekijä, joka rasittaa kansia. Meillä voi olla suuria vaihteluita lämpötilassa – työpäivä mukavasti reilussa 20 asteessa toimistolla, ja sitten ajetaan kotiin autolla, joka odottaa miinus 30 pakkasasteessa parkkipaikalla… Kansien on kestettävä, Matti hymyilee.
Ajasto ja Intermedius pitävät kaikessa toiminnassaan ohjenuorana vastuullisuutta ja esimerkiksi tekevät aktiivisesti työtä toiminnasta aiheutuvan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Valitut materiaalit ja prosessit noudattavat vaatimuksia.
– Paperi on paras materiaali muistiinpanoille. Käytämme kalenterissa ja muistikirjoissa pääasiassa FSC- ja muista sertifioiduista metsistä peräisin olevaa paperia. Hiilineutraalien tuotteiden osalta päästöt kompensoidaan kansainvälisesti sertifioituun hiilensidontahankkeeseen. Lisäksi päästöjä vastaava määrä puita on istutettu kotimaiseen hiilinieluun, Matti Rantala antaa käytännön esimerkin.
– Toinen tärkeä arvo meille kumppaneidemme kanssa on kotimaisuus, suomalainen työ ja osaaminen. Käytämme mielellään laadukkaita ja kilpailukykyisiä kotimaisia materiaaleja, Matti Rantala jatkaa.
Kirjaimellisesti liima, joka pitää meidät yhdessä
Kansien kestävyys riippuu suuresti siitä, kuinka hyvin valitut liimat sopivat kokonaisuuteen. Intermediuksella on runsaasti liimaosaamista, koska se on osa Kiilto Groupia, suomalaista liimoihin ja erilaisiin kemianteollisuuden tuotteisiin keskittyvää perheyritystä.
Liima pitää kannen ja paperisisällön yhdessä – ja ratkaisujen on toimittava, vaikka materiaalimix muuttuisi vuosien mittaan.
– Olen oppinut luottamaan siihen, että Intermedius tuottaa aina innovatiivisia ratkaisuja kestävyyden ja designin tarpeisiimme, Matti Rantala toteaa.
Ajasto
Ajasto tarjoaa laajan valikoiman erilaisia kalentereita. Lisäksi yhtiön valikoimaan kuuluvat muistikirjat ja muut paperituotteet. Ajasto tunnetaan myös b2b-asiakkaille ja yhdistyksille tuotettavista räätälöidyistä kalentereista ja muista paperituotteista. Vuodesta 2010 lähtien Ajasto on kuulunut saksalaiseen Schneider Groupiin.